Hirosimos stebuklas – „Mazda“ istorija

1920 -

„Mazda“ pradžia siekia 1920 metus, kai Hirosimoje buvo įkurta įmonė „Toyo Cork Kogyo“, kuri gamino sintetinį kamštį. Vėlesniais metais įmonės pavadinimas buvo pakeistas į „Toyo Kogyo“. Jos pagrindine gamybos kryptimi tapo industrinių įrankių gamyba. Tačiau savo pirmąją transporto priemonę „Toyo Kogyo“ pagamino tik 1931 metais. Tai buvo „Mazda-go“ – nedidelis triratis krovininis automobilis su priekaba, labiau primenantis motociklą nei automobilį. Automobilio pavadinimas kildinamas iš persų mokslo, išminties ir harmonijos dievo Ahūro Mazdos vardo. Pirmaisiais metais buvo pagamintos 66 šias transporto priemonės, o jau kitais jos pradėtos eksportuoti į Kiniją.

Per Antrąjį pasaulinį karą didesnė Hirosimos dalis buvo sugriauta, todėl nutrūko ir „Toyo Kogyon“ veikla. Tačiau Hirosima buvo greitai atstatyta iš naujo, ir jau 1949 metais „Mazda-go“ eksportas buvo atnaujintas – šį kartą į Indiją.

1950 -

1958 metais įmonė pagamino pirmąją keturratę transporto priemonę „Romper“, krovininį automobilį prekėms vežti. Pirmasis lengvasis automobilis buvo sukurtas 1960 metais, kai „Toyo Kogyo“ pristatė nedidelį 2+2-vietų „R630 Coupe“. Gyvenimo lygis pokario Japonijoje kilo, todėl atsirado nedidelių lengvųjų automobilių paklausa. Per šešerius metus buvo pagaminta apie 65 000 šio modelio automobilių. Japonijoje tai buvo pats populiariausias automobilis savo klasėje.

XX šimtmečio 60-aisiais metais į pasaulines rinkas buvo įvedami vis nauji Mazda modeliai, pavyzdžiui, 1962 metais pagamintas pirmasis keturių durelių lengvasis automobilis „Mazda Carol 600“. Japonijoje „Mazda“ gamybos apimtys visą laiką didėjo, ir „Toyo Kogyo“ 1966 metais Hirosimoje atidarė naują lengvųjų automobilių gamyklą. Eksportas į Europą augo, dėl didelės paklausos „Mazda“ įsteigė prekybos organizacijų visame pasaulyje, įskaitant Australiją ir Kanadą. Šį dešimtį „Mazda“ pradėjo vokiškojo Vankelio variklio gamybą. „Mazda Cosmo Sport“ buvo pirmasis automobilis su šiuo varikliu.

1970-

Atėjus XX a. 70-tiems metams, „Mazda“ pradėjo eksportą į JAV. To paties dešimtmečio pradžioje automobilių gamybos apimtys pasiekė 5 milijonų ribą ir per dešimt metų šis kiekis padidėjo iki 10 milijonų. Į rinką reguliariai buvo išleidžiama naujų ir nuosekliai modernizuojamų modelių, išsiplėtė ir modelių gama, siekiant patenkinti jaunų automobilių vairuotojų poreikius. Per šį dešimtmetį „Mazda“ visiškai modernizavo savo „Familia“ modelių seriją ir įvedė visiškai naujų modelių, tokių kaip „Mazda Cosmo“ ir  „Mazda Savanna RX-7“, kurie buvo orientuoti į itin malonų važiavimo pojūtį. 1984 metais atliktas esminis įmonės pavadinimo pakeitimas „Mazda Motor Corporation“. Šis pokytis įtvirtino „Mazda“ kaip įmonės prekės ženklą ne tiktai kaip joje pagamintų automobilių modeliį. Gamyba ir eksportas laipsniškai didėjo viso dešimtmečio metu, ir pati didžiausia naujiena, kalbant apie automobilius, buvo 1989 metais išleistas „Roadster“, kuris šiais laikais žinomas kaip „Mazda MX-5“. Šis automobilis jau daugiau nei 20 metų išlaikė savo populiarumą.

1990-

Legendinėse „Le Mans“ 24 valandų varžybose 1991 metais „Mazda“ nustebino varžovus ir žiūrovus, iškovodamas pergalę visose varžybose su „787B“ modeliu. Šis prototipas aplenkė varžovus dėl patikimo Vankelio variklio, turinčio 700 arklio galių. „Mazda“ pergalė buvo pirmoji japonų automobilių pergalė „Le Mans“ varžybose. 2011 metų liepą šis automobilis sugrįžo į „Le Mans“ varžybas, kad atstovautų ir paminėtų prieš dvidešimt metų iškovotą pergalę.

2000-

Naujojo tūkstantmečio pradžioje „Mazda“ pasirodė pasitelkus naują mąstymo būdą „zoom-zoom“. Pasitelkus „zoom-zoom“ „Mazda“ kiekvienam šio automobilio savininkui stengiasi suteikti važiavimo džiaugsmą, ir todėl šis mąstymo būdas šiais laikais visiškai atsispindi „Mazda“ darbe – tiek naujausiose technologijose, tiek automobilių dizaine. Tūkstantmečio pradžioje sėkmės istoriją tęsė „Mazda6“, remiantis buvusiu „Mazda Demion“ modeliu sukurta „Mazda2“ ir visiškai nauja „Mazda5“. Šie automobiliai ir dabar turi savo vietą, kalbant apie pačius populiariausius „Mazda“ modelius, nuolatos gaudami apdovanojimus už saugumą ar dizainą.

2002 metų pabaigoje oficialiu „Mazda“ importuotoju Lietuvoje tapo Suomijos bendrovė Inchcape Motors. „Mazda“ įsikūrė viename didžiausių automobilių salonų Lietuvoje. Šių automobilių pirkėjams atstovai galėjo pasiūlyti ne tik puikias įsigyjimo sąlygas, bet ir visoje Europoje galiojančią 3 metų arba 100 000 km ridos garantiją bei didelį, naujausią įrangą naudojantį, automobilių servisą. Nuo 2002 metų gaminami „Mazda 3" ir „Mazda 6" buvo vieni sėkmingiausių modelių „Mazda“ istorijoje. Tik pasirodę Lietuvoje, vidutinės klasės automobilių rinkoje jie sukėlė tikrą audrą. Vidutinės klasės „Mazda 6" buvo išrinktas 2003-iųjų Lietuvos metų automobiliu. „Mazda 6" surinko 83 iš 100 galimų balų ir užtikrintai pelnė „Metų automobilio 2003” titulą. Komisijos nariai ypač palankiai įvertino ne tik išraiškingą automobilio dizainą, tačiau ir valdymo savybes, pakabos darbą, dinamiškus variklius bei kitus parametrus. „Metų automobilio 2003” titulą pelnęs „Mazda6” pelnė ir daugiausiai Lietuvos žmonių simpatijų. 2003 metais Lietuvoje buvo parduota 493 „Mazda“ automobiliai. Vėliau išleisti antros kartos „Mazda 6" ir „Mazda 3"automobiliai taip pat buvo sėkmingai parduodami. Su laiku „Mazda“užsitarnauja patrauklaus ir patikimo automobilio vardą ir vis labiau įsitvirtina Lietuvos rinkoje.