Sportiniai automobiliai

SPORTINIAI AUTOMOBILIAI: MAŽIAU GALIOS – DAUGIAU DŽIAUGSMO

„Supaprastink, tuomet suteik lengvumo“, – tokiais žodžiais legendinis automobilių inžinierius, išradėjas ir kūrėjas Colinas Chapmanas nusakė formulę, kaip, jo manymu, reikėtų kurti sportinius automobilius. Norint suprasti visą kontekstą, reikėtų pacituoti ir kitą jo frazę: „Padidėjusi galia padaro tave greitą tiesiosiose, o svorio mažinimas padaro tave greitą visur.“

Tiesa, šios citatos yra tik vienas iš kelių galimų sportinio automobilio kūrimo receptų. Vieni gamintojai renkasi variklius, kurių galia viršija keturis ar penkis šimtus arklio galių, o visas automobilis dažnu atveju sveria beveik kaip normalus šeimos sedanas. Gerai tai ar blogai, atsakymo nėra, nes iš principo skirtinga sportinių modelių filosofija atliepia skirtingus vairuotojų poreikius.

Įprastai galingi, kelis šimtus arklio galių turintys sportiniai automobiliai yra ilgesni bei platesni. To reikia, kad, skriejant dideliu greičiu, jie būtų stabilesni ir galėtų užtikrintai įveikti lenktynių trasų posūkius, o per kasdienes keliones tokių automobilių potencialo beveik neįmanoma išnaudoti. Leistiną greitį keliuose šimtus arklio galių turinčiais sportiniais galiūnais pasiekti yra vienas juokas, o kuo jie naujesni ir modernesni – tuo mažiau greitis juntamas sėdint viduje. Labai lengva nejučiomis užmiesčio kelyje net ir dvigubai viršyti leistiną greitį. Žinoma, tokie pasivažinėjimai viešaisiais keliais yra mažų mažiausiai pavojingi, bet, norint patirti visą galingo sportinio automobilio potencialą, jam reikia daug vietos. Tam geriausiai tinka lenktynių trasos.

Beje, lenktynininkai ir vairavimo ekspertai vienbalsiai sutars, kad prie tokio automobilio vairo turėtų sėsti tikrai ne bet kas. Nors greičio moderniame sportiniame modelyje gali nesijausti, atsidūręs ekstremalioje situacijoje ir praradęs sukibimą su keliu, vairuotojas turi gebėti akimirksniu ištaisyti padėtį. Tokių įgūdžių vairavimo mokyklose, deja, neišmokstama, tad prieš pradedant vairuoti itin galingą transporto priemonę vairuotojas turėtų pasirūpinti papildomais vairavimo kursais ar bent jau šiek tiek laiko praleisti prie vairavimo simuliatoriaus ir įsiklausyti į profesionalų patarimus.

Kita vertus, yra sportinių automobilių, prie kurių vairo sėsti gali tiek pradedantys vairuoti, tiek pažengę ir norintys patirti pačius nuostabiausius sportinio automobilio teikiamus pojūčius. Čia tenka grįžti prie anksčiau minėto recepto – automobilis nebūtinai turi būti labai galingas, bet privalo būti lengvas. Šis receptas reiškia, kad toks plieninis žirgas bus lengvai valdomas ir paklus visiems vairuotojo nurodymams, o santykinai nedidelė galia leis džiaugtis vairavimo malonumu net ir riedant nedideliu greičiu. Žinoma, tokiu automobiliu tiesiame ruože nepavyks aplenkti kelis kartus galingesnio, bet dažnu atveju posūkiuose lengvas ir vikrus modelis turės didžiulį pranašumą. Tie, kam yra tekę lėkti milžinišku greičiu, turbūt sutiks, jog pats greitis iš esmės nesukelia didžiausio malonumo – vairavimo džiaugsmą suteikia dinamika ir mašinos valdymas. Lengvas automobilis į vairo pasukimus reaguoja kur kas aštriau ir užtikrinčiau: dėl mažos jo masės posūkius galima įveikti didesniu greičiu, o stabdyti – gerokai vėliau.

 

LEGENDINIAI SPORTINIAI AUTOMOBILIAI

Tiesa, nė vienas receptas nėra geresnis ar blogesnis – jie tiesiog kitokie, ir gamintojai renkasi, kuriuo keliu eiti. Štai įmonė „Mazda“ jau nuo senų laikų kūrė vidutinio galingumo lengvus ir jau spėjusius tapti legendiniais sportinius automobilius. Bene didžiausias ir galingiausias sportinis automobilis, nuriedėjęs nuo šios gamintojos konvejerio Japonijoje, buvo „Mazda RX-7“. Per kone ketvirtį amžiaus buvo pagaminta daugiau nei 800 tūkst. šio modelio vienetų. Iš visų kitų sportinių versijų jis išsiskyrė rotoriniu varikliu – tai mažo litražo ir labai aukštus sūkius pasiekiantis variklis, skleidžiantis išskirtinį garsą. Įdomu, kad net galingiausios RX-7 versijos nesiekė 300 AG ribos. 2003-aisiais šį modelį pakeitė „Mazda RX-8“ – tai taip pat kompaktiškas ir rotorinį „Wankel“ tipo variklį turintis automobilis, pasižymintis praktiškomis savybėmis. RX-8 buvo įrengtos ketverios durys ir keturios sėdimosios vietas. Nors aukštaūgiai į galą vargiai galėjo įsirangyti, gamintojai pavyko sukurti sportinį, puikiai valdomą ir visą šeimą galinti vežti automobilį.

Nors šie rotoriniais varikliais varomi modeliai sportinių automobilių istorijoje paliko ryškų pėdsaką, daug kur smagiausiu ir geriausiai valdomu automobiliu yra tituluojamas kitas japonų gaminys – „Mazda MX-5“, taip pat žinomas kaip „Mazda Miata“. Tai liudija ir faktas, jog šis modelis ilgus dešimtmečius buvo geriausiai parduodamas sportinis automobilis pasaulyje.

Mažiau nei dviem šimtais arklio galių varomas, maždaug toną sveriantis ir keturių metrų ilgio nesiekiantis sportinis automobilis sukelia šypseną jau pirmuose posūkiuose. Taip pat į šį mažylį telpa naujausios saugumo ir komforto technologijos, leidžiančios vairuotojui be vargo juo naudotis kasdienėms reikmėms.

„Tai vaistas nuo depresijos, šis automobilis tikrai toks. Juo važiuodamas, tiesiog negali būti slogios nuotaikos“, – taip naująją „Mazda MX-5“ apibūdino populiarusis automobilių apžvalgininkas Jeremy Clarksonas.

Sportiniai automobiliai

Rašydamas apie MX-5, garsusis apžvalgininkas minėjo tai, jog paprastumas ir elementarumas – svarbiausios šios automobilio ypatybės, leidžiančios mėgautis vairavimu: „Naujasis modelis geresnis nei bet kuris ankstesnis. Kadangi jis toks organiškas, neapdorotas ir paprastas, jis jaučiasi taip, kaip ir turėtų jaustis sportinis automobilis. Jis dainuoja, dūzgia ir šokinėja. Jis visada nekantrus ir žvalus, todėl ir pats toks pasijunti.“

Pačius galingiausius pasaulio automobilius išbandęs ekspertas netikėtai įvertino net silpnesnį, vos pusantro litro varikliu varomą ir tik 132 Ag turintį „Mazda MX-5“ modelį. Nors vyras turi galimybę rinktis iš visų automobilių, jis sako tikintis, jog silpnesnė sportinio automobilio versija gali būti netgi dar geresnė: „Išbandžiau 2 litrų modelį – jis buvo puikus, bet kiti, kurių nuomonę gerbiu, man sako, kad pigesnis 1,5 litro variklis dar geresnis.

Mazda MX-5

Ieškantys naujų, daugiausia džiaugsmo teikiančių automobilių tikrai neprivalo išleisti krūvos pinigų kelis šimtus arklio galių turintiems modeliams. Norintys patirti džiaugsmą prie vairo turėtų išmėginti lengvą ir negalingą sportinį automobilį. Istorija rodo, kad vienas geriausių pasirinkimų – japoniškas MX-5. Beje, nepaisant sportiškumo, jis gali būti ir ekonomiškas, nes maža automobilio masė ir nedidelis variklio tūris leidžia važiuoti naudojant itin mažai degalų, o bagažo skyrius leis susidėti tiek daiktų, kiek reikia savaitgalio išvykai ten, kur geriausi ir gražiausi keliai. Kelių grožis svarbus todėl, kad, išvažiavus atostogų šiuo automobiliu, norėsis tik vairuoti.

Apsipirkimo įrankiai