Mazda Parkway

Susipažinkite su „Parkway“ – vienaragiu automobiliu su rotoriniu varikliu


Susipažinkite su vienu rečiausių ir neįprasčiausių kada nors gamintų automobilių su rotoriniu varikliu...

„Mazda“ garsėja savo sportiniais automobiliais su rotoriniais varikliais: „Mazda RX-7“ buvo graibstyte graibstoma pirkėjų visame pasaulyje ir sulaukė didelės sėkmės kaip lenktyninis automobilis. Iš kitų automobilių su rotoriniu varikliu būtinai reikėtų paminėti „Le Mans“ laimėtoją lenktyninį modelį 787B ir pribloškiantį RX-8 su suveriamomis durimis. Tačiau tarp „Mazda“ sedanų, autofurgonų ir kupė su rotoriniais varikliais atsirado vienaragis, kuris šiek tiek išsiskiria iš šeimos: mini autobusas.

„Mazda“ ir mini autobusas

Mini autobusus „Mazda“ pradėjo gaminti 1960 m. Mazda Light Bus, kuris buvo skirtas naudoti kaip transporto priemonė nedidelėms įmonėms, viešbučiams, mokykloms ir restoranams, netrukus išpopuliarėjo dėl savo puikių savybių ir patogumo. Be to, dėl neįprastų užpakalinių durų ankstyvieji modeliai taip pat buvo naudojami kaip greitosios medicinos pagalbos automobiliai. Per kelis kitus metus „Light Bus“ patobulėjo ir 1965 m. pasirodė pirmasis 25 vietų modelis, skirtas naudoti plačiajai visuomenei. Dar prieš metus jis stebino publiką 1964 m. Tokijo automobilių parodoje itin futuristiniu dizainu, kuris netgi buvo perkeltas į gaminamą modelį.

Kadangi mini autobusų paklausa augo, 1972 m. „Mazda“ į rinką išleido visiškai pertvarkytą mažojo darbinio arkliuko versiją nauju pavadinimu – taip gimė Mazda Parkway 26 (26 rodo didžiausią leistiną keleivių skaičių). „Parkway“ pasižymėjo kai kuo ypatingu – jis buvo gaminamas laikantis aukščiausių saugos standartų ir siekiant užtikrinti kuo didesnį patogumą keleiviams, todėl automobilyje buvo įrengtas radijas, šildymas šaltoms žiemoms, minkštos lubos ir kiti patobulinimai, suteikiantys kelionei papildomo patogumo.

Rotorinis variklis

Iki tol „Mazda“ autobusai buvo varomi stūmokliniais varikliais. Tačiau kada ir kodėl „Mazda“ nusprendė pradėti gaminti autobusus su rotoriniais varikliais? Tuo metu pasauline problema tapo tarša. Todėl „Mazda“ nusprendė 1974 m. su „Parkway“ serija pristatyti aplinką tausojantį rotorinį variklį ir sukūrė unikalųjį Mazda Parkway Rotary 26. Maža emisija pasižymintis 13B rotorinis variklis, kurį išgarsino „Mazda RX-3“ sportinis modelis, gerokai pranoko Japonijoje galiojančius išmetamųjų dujų emisijos reikalavimus, kartu išlaikydamas išskirtines charakteristikas ir rotoriniam varikliui būdingą tylų, sklandų veikimą.

Tačiau iškilo viena nedidelė problema: nors mini autobusas su rotoriniu varikliu pranoko savo metą pagal emisijos rodiklius, degalų sąnaudos tebebuvo problema. O įrengus pasirenkamą oro kondicionierių, reikėjo dar vieno 1 000 cc slankiųjų stūmoklių variklio. Kartu su dviem 70 litrų talpos degalų bakais, kurių reikėjo dėl didelių rotorinio variklio degalų sąnaudų, šios transporto priemonės svoris padidėjo maždaug 400 kg, todėl dar labiau išaugo degalų sąnaudos.

Dėl didelių eksploatavimo sąnaudų šio modelio buvo pagaminta labai nedaug, nes nedidelės įmonės negalėjo įpirkti „Parkway“ su rotoriniu varikliu. Iki 1976 m. jo buvo pagaminti vos 44 vienetai, todėl automobilis tapo retenybe tarp visų pagamintų su rotoriniais varikliais, o iš „Mazda“ gaminamų transporto priemonių išsiskyrė keista išvaizda. 1982 m. automobilių pardavimo salonuose pasirodė naujos kartos „Mazda Parkway“, šįkart be pasisekimo nesulaukusio rotorinio variklio; jo gamyba buvo nutraukta 1995 m.

„Parkway“ istorija

Nors „Parkway Rotary“ yra labai retas – pagaminta vos 44 vienetai, – Frey šeimai iš Augsburgo pavyko vieną autobusą su rotoriniu varikliu įsigyti savo „Mazda Classic“ muziejui. Bet tai pavirto į tikrų tikriausią nuotykį. „Vieno draugo pažįstamas pažinojo žmogų Japonijoje, kuris kaip tik norėjo jį parduoti“, – prisimena Joachimas Frey. „Todėl nieko nelaukdami susisiekėme su pardavėju ir nusipirkome autobusą net jo nematę. Nežinojome, ko tikėtis, bet autobusas atvyko į Roterdamo uostą, iš kurio jį pagaliau galėjome pasiimti. Žinoma, kad autobusui reikėjo priežiūros, bet jis užsivedė iš pirmo karto ir juo atvažiavome iki pat Augsburgo“.

Nuo tada „Parkway“ veikia be problemų ir stebina „Mazda Classic“ muziejaus lankytojus Augsburge. „Šis „Parkway Rotary“ prieš tai buvo naudojamas kaip mokyklos autobusas ir tapo mūsų kolekcijos pažiba. Važiuoti juo neįprasta. Rotorinis variklis primena turbiną, ir nors tai yra autobusas, jis rieda visiškai kaip lengvasis automobilis. Jį vairuoti labai lengva ir patogu,“ – pasakojo Joachimas Frey. Šeima dar ir dabar palaiko draugiškus santykius su „Parkway Rotary“ jiems pardavusiu žmogumi, kaip šypsodamasis paaiškino Joachimas: „Mes jį pavadinome „autobusininku“, o kai kalbamės telefonu, jis pats taip mums prisistato“.